Nobelprijs 2017 voor 'nudging'.

Groot marketingnieuws! De Amerikaan Richard Thaler wint de Nobelprijs voor de economie 2017. Na Daniel Kahneman (2002) en Herbert Simon (al in 1978!) is hij de derde gedragseconoom die deze prestigieuze erkenning krijgt voor het radicaal op zijn kop gooien van old school reclamewetten.

Thaler is de bedenker van de term ‘nudging’. Ofwel mensen onmerkbare duwtjes in de goede richting geven. Hij schreef in 2008 de bestseller Nudge. Daarin beschrijft hij hoe je de grote onbewuste intuïtieve drang van mensen gebruikt om hun keuze- en koopgedrag te beïnvloeden. “Psychologie wordt alsmaar belangrijker voor communicatie. De meesten kiezen niet op basis van verstandige argumenten, maar op grond van onderbuikgevoelens.” Zegt hij.

Campagnes die draaien om een beloning kunnen hiermee bij het grofvuil. Leert Thaler ons. Te zwak. Omdat de pijn van een verlies vele malen groter is dan de vreugde over een winst. Voorbeeld? Mensen wassen hun auto zelf omdat ze het te duur vinden om dat voor 15 euro te laten doen. Maar ze zullen niet voor het dubbele bedrag de auto van een ander wassen.

In effectieve campagnes draait de boodschap dus om pijn. Niet om plezier. Au.

Victor Cijs


Nobelprijs 2017 voor 'nudging'. Groot marketingnieuws! De Amerikaan Richard Thaler wint de Nobelprijs voor de economie 2017. Na Daniel Kahneman lees meer


Je hebt allang gekozen. Je weet het alleen zelf nog niet. Wat zijn verstandige keuzes? Je hoort te pas en lees meer


Verkoop jij de boor of het gat? “Kijk eens wat we allemaal kunnen.” Het is verleidelijk. De meeste marketeers zijn lees meer


Persuasieve boodschappen zijn onweerstaanbare boodschappen. Hoe krijg je een huilend kind weer blij? Als je zelf vader of moeder bent, lees meer


Verstandig doen is onverstandig. Beste marketeer, jij bent me er eentje. Als je in functie bent, denk je reuze lees meer


Vergeet oplossingen. Denk in problemen! Effectieve communicatie draait in de eerste helft van het koopproces altijd om een probleem. lees meer


Marketing is nog nooit zo makkelijk geweest... Het is niet eens zo lang geleden. Tot vijf à tien jaar lees meer


Sex sells. Jawel. Wij mensen zijn gevoelig voor beloningen. Vooral de simpele beloningen. Eten, geld, plezier, seks, cadeaus. Als lees meer


Waarom trekken wij ons niks aan van de ene campagne en wel iets van de andere? Om met reclame lees meer


Er is een nieuwe manier om koopgedrag te beïnvloeden. De truc is om de boodschap beter af te stemmen lees meer


Aan alleen naamsbekendheid heb je niks. Naamsbekendheid opbouwen is hartstike old school. Anno 2016 weten we beter. Schreeuwen werkt lees meer


Waarom ik BoodschapBureau ben begonnen. Op 1 juli 2016 begon ik met BoodschapBureau. Adviesbureau voor communicatiestrategie, onlinecampagnes en reclamecampagnes, lees meer


Waarom zou je overdrijven? "Overdrijven is een vak" zei mijn moeder altijd. En dat blijkt te kloppen. Het is lees meer


Wat maakt jou gelukkig? Iedereen wil gelukkig zijn. Er is heel veel belangstelling voor geluk. Je kunt er stapels lees meer


Simuleren doet stimuleren. Hoe krijg je het voor elkaar dat mensen doen wat jij wil? Een prachtige methode is lees meer


Pijn en plezier. De Engelse televisiezender Channel 4 kondigde de Paralympics 2016 aan. En hoe! In een prachtige commercial lees meer


Wat is eigenlijk een customer journey? Het is het Amerikaanse begrip voor wat wij koopproces noemen. Engelsen spreken van lees meer

Ontvang gratis het e-boek Een goede boodschap is het halve werk en leer hoe je met communicatie koopgedrag beïnvloedt.

Je gegevens zijn veilig. We zullen ze nooit aan derden verstrekken. We gaan je niet spammen.