We zijn gevoelig voor beloningen. Vooral de simpele beloningen. Eten, geld, plezier, seks, cadeaus. Als iets wat oplevert, doen we het eerder, vaker of sneller.

De verwachting van een beloning heeft grote impact. Het activeert de nucleus accumbens. Een kleine maar heel belangrijke zenuwkern in het limbische systeem van ons brein. Hou een ezel een wortel voor en hij gaat lopen. Beloon bankiers voor het nemen van risico’s en ze doen het.

Beloningen werken. Niet uit kwade wil. Maar omdat ze de nucleus accumbens in vuur en vlam zetten. Het is het genotscentrum van de hersenen. Als iemand jou vertelt dat je mooi, slim of intelligent bent, wordt je nucleus accumbens geactiveerd. En vervolgens alle hersendelen die ermee in contact staan.

Of we nou door hebben dat we bij de neus worden genomen of niet. Zelfs alleen het zien van een lachend, vriendelijk gezicht heeft dat effect. Of een prikkelende foto. En het gevolg is spectaculair. Door die voorverwarming ervaren we plots alles aantrekkelijker. Waardoor we overmoediger worden. En we sneller tot actie overgaan. Dan durven we meer (stoer doen), dan doen we meer (uitsloven) en dan geven we makkelijker geld uit (koopgedrag). Onze slimme hersens zijn eigenlijk nogal naïef…

Erotische plaatjes zetten mannen aan tot meer risico nemen. Onderzoek toont dat aan. En dat vrouwen liever een Nespresso-apparaat kopen als George Clooney het aanprijst. Mooie mensen maken ons blij. Sensuele stimuli hebben impact. Daarmee prikkel je ieders koopproces. Zelfs het zien van een Apple-logo (of een ander aantrekkelijk merk) stimuleert ons. Het is een Pavlov-effect. Een geconditioneerde reflex waar niemand ongevoelig voor is. Opgebouwde associaties doen wonderen. Beloning zet ons aan tot kopen. En dat bouw je steeds verder uit.

(Dus hup, scroll naar beneden en download dat e-boek!)

Victor Cijs

Nobelprijs voor nudging.
Groot marketingnieuws! De Amerikaan Richard Thaler wint de Nobelprijs voor de economie 2017. Na Daniel Kahneman (2002) en Herbert ... lees meer

Je hebt allang gekozen. Je weet het alleen zelf nog niet.
Wat zijn verstandige keuzes? Je hoort te pas en te onpas dat ‘de anderen’ zich te veel laten leiden ... lees meer

Verkoop jij de boor of het gat?
“Kijk eens wat we allemaal kunnen.” Het is verleidelijk. De meeste marketeers zijn zo vol van hun product dat ... lees meer

Persuasieve boodschappen zijn onweerstaanbare boodschappen.
Hoe krijg je een huilend kind weer blij? Als je zelf vader of moeder bent, weet je het wel. ... lees meer

Verstandig doen is onverstandig.
Als je in functie bent, denk je verstandig na. Je neemt de tijd voor elke afweging. Je plannen en ... lees meer

Vergeet oplossingen. Denk in problemen.
Problemen maken instincten wakker. Oplossingen niet. Met problemen trigger je je doelgroep. Je krijgt meer klanten als mensen voelen ... lees meer

Marketing is nog nooit zo makkelijk geweest...
Tien jaar terug werkte een groot idee nog. Iets leuks of opvallends. Of een mooi design. Je gaf in ... lees meer

Sex sells. Jawel.
We zijn gevoelig voor beloningen. Vooral de simpele beloningen. Eten, geld, plezier, seks, cadeaus. Als iets wat oplevert, doen ... lees meer

Waarom trekken wij ons niks aan van de ene campagne en wel iets van de andere?
Om met reclame te scoren heb je een goed creatief idee nodig. Toch? Dan val je op. Een top-idee ... lees meer

Er is een nieuwe manier om koopgedrag te beïnvloeden.
De boodschap moet gericht zijn op de onbewuste processen in ons brein. Het komt voort uit ontdekkingen die gedrags- ... lees meer

Aan alleen naamsbekendheid heb je niks.
Naamsbekendheid is hartstike old school. Anno 2016 weten we beter. Schreeuwen werkt niet. En mensen op het verkeerde been ... lees meer

Waarom ik BoodschapBureau ben begonnen.
Op 1 juli 2016 begon ik met BoodschapBureau. Adviesbureau voor communicatiestrategie, onlinecampagnes en reclamecampagnes, gebouwd op onweerstaanbare boodschappen. Maar ... lees meer

Waarom zou je overdrijven?
"Overdrijven is een vak" zei mijn moeder altijd. En dat blijkt te kloppen. Het is namelijk het reclamevak. Dat ... lees meer

Wat maakt jou gelukkig?
Iedereen wil gelukkig zijn. Er is heel veel belangstelling voor geluk. Je kunt er stapels boeken over lezen. Er ... lees meer

Simuleren doet stimuleren.
Hoe laat je mensen doen wat jij wil? Een prachtige methode is de presentatie zó te maken dat de ... lees meer

Wat een geweldige commercial.
Wat een geweldige commercial. De Engelse televisiezender Channel 4 kondigde de Paralympics 2016 aan. En hoe! In een prachtige ... lees meer

Wat is eigenlijk een customer journey?
De customer journey is wat een klant meemaakt voorafgaand, tijdens en na de koop.. Engelsen spreken van buying process. De ... lees meer

Ontvang gratis het e-boek Een goede boodschap is het halve werk en leer hoe je met communicatie koopgedrag beïnvloedt.

Je gegevens zijn veilig. We zullen ze nooit aan derden verstrekken. We gaan je niet spammen.