Problemen maken instincten wakker. Oplossingen niet. Met problemen trigger je je doelgroep. Je krijgt meer klanten als mensen voelen dat jij hun probleem of twijfel begrijpt. Niet als je klaarstaat met een oplossing voordat je hebt meebewogen met hun probleem.

Verkoop je stofzuigers? Demonstreer eerst de narigheid van stof, niet de zuigkracht. Breng je elektrische auto’s aan de man? Laat milieuvervuiling zien. En de consequenties ervan. Stemmen winnen voor een politieke partij? Overdrijf de narigheid van een maatschappelijk probleem zoals vluchtelingen, misstanden in de zorg, koopkracht of opwarming van de aarde. En hou je verre van de oplossing. Dat werkt.

De kunst is om het kernprobleem van je doelgroep te vinden, herkennen en koesteren. Aansluiten en daar een tijd bij blijven. Stel de oplossing lang uit als je koopgedrag wil beïnvloeden.

Dat valt niet mee. Want wij mensen zijn geneigd in oplossingen te denken. Kijk maar. Oeps. Nu heb ik de oplossing al gegeven.

Nobelprijs voor nudging.
Groot marketingnieuws! De Amerikaan Richard Thaler wint de Nobelprijs voor de economie 2017. Na Daniel Kahneman (2002) en Herbert ... lees meer

Je hebt allang gekozen. Je weet het alleen zelf nog niet.
Wat zijn verstandige keuzes? Je hoort te pas en te onpas dat ‘de anderen’ zich te veel laten leiden ... lees meer

Verkoop jij de boor of het gat?
“Kijk eens wat we allemaal kunnen.” Het is verleidelijk. De meeste marketeers zijn zo vol van hun product dat ... lees meer

Persuasieve boodschappen zijn onweerstaanbare boodschappen.
Hoe krijg je een huilend kind weer blij? Als je zelf vader of moeder bent, weet je het wel. ... lees meer

Verstandig doen is onverstandig.
Als je in functie bent, denk je verstandig na. Je neemt de tijd voor elke afweging. Je plannen en ... lees meer

Vergeet oplossingen. Denk in problemen.
Problemen maken instincten wakker. Oplossingen niet. Met problemen trigger je je doelgroep. Je krijgt meer klanten als mensen voelen ... lees meer

Marketing is nog nooit zo makkelijk geweest...
Tien jaar terug werkte een groot idee nog. Iets leuks of opvallends. Of een mooi design. Je gaf in ... lees meer

Sex sells. Jawel.
We zijn gevoelig voor beloningen. Vooral de simpele beloningen. Eten, geld, plezier, seks, cadeaus. Als iets wat oplevert, doen ... lees meer

Waarom trekken wij ons niks aan van de ene campagne en wel iets van de andere?
Om met reclame te scoren heb je een goed creatief idee nodig. Toch? Dan val je op. Een top-idee ... lees meer

Er is een nieuwe manier om koopgedrag te beïnvloeden.
De boodschap moet gericht zijn op de onbewuste processen in ons brein. Het komt voort uit ontdekkingen die gedrags- ... lees meer

Aan alleen naamsbekendheid heb je niks.
Naamsbekendheid is hartstike old school. Anno 2016 weten we beter. Schreeuwen werkt niet. En mensen op het verkeerde been ... lees meer

Waarom ik BoodschapBureau ben begonnen.
Op 1 juli 2016 begon ik met BoodschapBureau. Adviesbureau voor communicatiestrategie, onlinecampagnes en reclamecampagnes, gebouwd op onweerstaanbare boodschappen. Maar ... lees meer

Waarom zou je overdrijven?
"Overdrijven is een vak" zei mijn moeder altijd. En dat blijkt te kloppen. Het is namelijk het reclamevak. Dat ... lees meer

Wat maakt jou gelukkig?
Iedereen wil gelukkig zijn. Er is heel veel belangstelling voor geluk. Je kunt er stapels boeken over lezen. Er ... lees meer

Simuleren doet stimuleren.
Hoe laat je mensen doen wat jij wil? Een prachtige methode is de presentatie zó te maken dat de ... lees meer

Wat een geweldige commercial.
Wat een geweldige commercial. De Engelse televisiezender Channel 4 kondigde de Paralympics 2016 aan. En hoe! In een prachtige ... lees meer

Wat is eigenlijk een customer journey?
De customer journey is wat een klant meemaakt voorafgaand, tijdens en na de koop.. Engelsen spreken van buying process. De ... lees meer

Ontvang gratis het e-boek Een goede boodschap is het halve werk en leer hoe je met communicatie koopgedrag beïnvloedt.

Je gegevens zijn veilig. We zullen ze nooit aan derden verstrekken. We gaan je niet spammen.