Iedereen wil gelukkig zijn. Er is heel veel belangstelling voor geluk. Je kunt er stapels boeken over lezen. Er is gelukscoaching. Reclame wil jou vaak een gelukkig gevoel bezorgen. Maar wanneer bén je gelukkig?

Er is verwarring tussen blij zijn in je leven en blij zijn over je leven. Er is een ervarende ik, die in het heden leeft en het heden kent. Hij wordt aangesproken als iemand vraagt “Doet het pijn als ik je hier aanraak?” En er is een herinnerende ik, degene die het verhaal van ons leven bewaart. Hem spreek je aan met de vraag “Hoe heb je je de laatste tijd gevoeld?” Of “Hoe was je reis naar Albanië?” Er is een groot verschil tussen de ervarende ik en de herinnerende ik.

De ervarende ik maakt dingen echt mee. De herinnerende ik vertelt ons verhalen, dat wil zeggen wat we kunnen bewaren van onze ervaringen. En het bijzondere is, de herinnerende ik maakt de dienst uit. Hoe we ons een gebeurtenis herinneren heeft meer invloed dan de herinnering zelf.

Het einde van een ervaring bepaalt je perceptie ervan. Voorbeeld: een pijnlijke operatie. Als de laatste minuten ervan echter minder pijnlijk waren, herinneren we ons de gehele ingreep als minder pijnlijk. Als de laatste paar minuten juist zwaar waren, herinneren we ons de gehele ingreep als veel pijnlijker. Zelfs als die ingreep in pijnniveau en duur in werkelijkheid minder erg was. Zorg dus altijd dat de afloop van een ontmoeting, gebeurtenis, aandacht, verhaal of commercial vrolijk of fijn is, dan herinnert de ander het geheel als vrolijk of fijn.

De herinnerende ik maakt de dienst uit. De ervarende ik heeft maar een kort leven. De meeste momenten die je ervaart duren maar kort, gemiddeld drie minuten. Daarna zijn die ervaringen voor altijd verloren. De ervarende ik heeft dan namelijk weer iets anders te doen. En de herinnerende ik gaat met de ervaring aan de haal. Op zijn gekleurde manier.

Ander voorbeeld. Voor de ervarende ik is een vakantie van twee weken dubbel zo fijn als een vakantie van één week. Maar voor de herinnerende ik is twee weken nauwelijks beter dan één week vakantie. Omdat er geen nieuwe herinneringen worden toegevoegd. Je hebt het verhaal niet veranderd.

De herinnerende ik bepaalt je oordeel over de vakantie. Die maakt de dienst uit. Die bepaalt ook je verwachting voor de volgende vakantie. We denken namelijk aan onze toekomst als geanticipeerde herinneringen.

De twee ikken leiden naar twee interpretaties van geluk. Er zijn echt twee vormen van geluk: wat je ervaart en wat je je herinnert. Het geluk van de herinnerende ik gaat niet over hoe gelukkig iemand leeft. Maar over hoe tevreden of voldaan hij is als hij over zijn leven nadenkt!


Heb je 20 minuten? Laat je dan inspireren door deze TED-presentatie van Daniel Kahneman...

Victor Cijs

Nobelprijs voor nudging.
Groot marketingnieuws! De Amerikaan Richard Thaler wint de Nobelprijs voor de economie 2017. Na Daniel Kahneman (2002) en Herbert ... lees meer

Je hebt allang gekozen. Je weet het alleen zelf nog niet.
Wat zijn verstandige keuzes? Je hoort te pas en te onpas dat ‘de anderen’ zich te veel laten leiden ... lees meer

Verkoop jij de boor of het gat?
“Kijk eens wat we allemaal kunnen.” Het is verleidelijk. De meeste marketeers zijn zo vol van hun product dat ... lees meer

Persuasieve boodschappen zijn onweerstaanbare boodschappen.
Hoe krijg je een huilend kind weer blij? Als je zelf vader of moeder bent, weet je het wel. ... lees meer

Verstandig doen is onverstandig.
Als je in functie bent, denk je verstandig na. Je neemt de tijd voor elke afweging. Je plannen en ... lees meer

Vergeet oplossingen. Denk in problemen.
Problemen maken instincten wakker. Oplossingen niet. Met problemen trigger je je doelgroep. Je krijgt meer klanten als mensen voelen ... lees meer

Marketing is nog nooit zo makkelijk geweest...
Tien jaar terug werkte een groot idee nog. Iets leuks of opvallends. Of een mooi design. Je gaf in ... lees meer

Sex sells. Jawel.
We zijn gevoelig voor beloningen. Vooral de simpele beloningen. Eten, geld, plezier, seks, cadeaus. Als iets wat oplevert, doen ... lees meer

Waarom trekken wij ons niks aan van de ene campagne en wel iets van de andere?
Om met reclame te scoren heb je een goed creatief idee nodig. Toch? Dan val je op. Een top-idee ... lees meer

Er is een nieuwe manier om koopgedrag te beïnvloeden.
De boodschap moet gericht zijn op de onbewuste processen in ons brein. Het komt voort uit ontdekkingen die gedrags- ... lees meer

Aan alleen naamsbekendheid heb je niks.
Naamsbekendheid is hartstike old school. Anno 2016 weten we beter. Schreeuwen werkt niet. En mensen op het verkeerde been ... lees meer

Waarom ik BoodschapBureau ben begonnen.
Op 1 juli 2016 begon ik met BoodschapBureau. Adviesbureau voor communicatiestrategie, onlinecampagnes en reclamecampagnes, gebouwd op onweerstaanbare boodschappen. Maar ... lees meer

Waarom zou je overdrijven?
"Overdrijven is een vak" zei mijn moeder altijd. En dat blijkt te kloppen. Het is namelijk het reclamevak. Dat ... lees meer

Wat maakt jou gelukkig?
Iedereen wil gelukkig zijn. Er is heel veel belangstelling voor geluk. Je kunt er stapels boeken over lezen. Er ... lees meer

Simuleren doet stimuleren.
Hoe laat je mensen doen wat jij wil? Een prachtige methode is de presentatie zó te maken dat de ... lees meer

Wat een geweldige commercial.
Wat een geweldige commercial. De Engelse televisiezender Channel 4 kondigde de Paralympics 2016 aan. En hoe! In een prachtige ... lees meer

Wat is eigenlijk een customer journey?
De customer journey is wat een klant meemaakt voorafgaand, tijdens en na de koop.. Engelsen spreken van buying process. De ... lees meer

Ontvang gratis het e-boek Een goede boodschap is het halve werk en leer hoe je met communicatie koopgedrag beïnvloedt.

Je gegevens zijn veilig. We zullen ze nooit aan derden verstrekken. We gaan je niet spammen.