Welk probleem lost jouw product op? In deze moderne tijd krijgen we veel communicatie op ons af. We zijn er goed in om het meeste te negeren. Of zo snel mogelijk te vergeten. De meeste beslissingen nemen we zonder na te denken, ons onbewuste richt zich op wat handig of relevant is. Niemand koopt nog een product omdat het een opvallend, bekend of sympathiek merk is of het zo’n mooi imago heeft. Mensen kopen je product omdat ze geloven dat het iets toevoegt aan hun leven. Daar begint het.

Ze kiezen jouw product niet omdat het cool is. Maar omdat ze zich cool willen voelen. Dat is een groot verschil. Dat is motiveren.

Ze drinken geen whisky omdat het mannelijk of stoer is - ze drinken het omdat ze zich mannelijk en stoer willen voelen.

Ze kiezen niet voor een opleiding omdat het bekend staat als heel goed. Maar omdat ze zelf heel goed willen worden.

Mensen kopen niet een Apple computer omdat ze waarderen dat dit merk gelooft dat mensen met passie de wereld kunnen veranderen. Ze kopen het omdat ze zichzelf als een van die mensen willen zien.

Daar vind je de onweerstaanbare boodschap. Welk verlies willen mensen vermijden? Waar zijn ze bang voor? Waar zijn ze onzeker over? Waar maken ze zich zorgen over? Wat missen ze? Hoe willen ze zich voelen? Naar welke beloning smachten ze? Wat willen ze imiteren?

De boodschap moet mensen raken op een intuïtief niveau. Want tenminste 95% van ons ‘denken’ doen we onbewust. Moeilijke, ingewikkelde, saaie, negatieve, onbelangrijke of verwarrende boodschappen filteren mensen onbewust weg. Gebracht met urgentie en/of schaarste, in de vorm van een demonstratie, metafoor en een verhaallijn heeft de boodschap de meeste impact op gedrag. Beelden, emoties, priming en framing hebben meer invloed dan argumenten, cijfers of feiten.

Doe je doelgroep pijn. Mensen maken hun beslissingen op basis van emotie. En emotie is vooral een balans tussen pijn en plezier. Angst en beloning. Probleem en oplosser. Pain versus gain. Vooral de angst voor verlies zet ons in actie. Zoals loss aversion en fear of missing out. Maar ook hebzucht: zucht naar hebben, dat is ook een soort pijn. En spiegelgedrag: anderen willen volgen, vooral helden. Dat gaat allemaal onbewust, razendsnel en geautomatiseerd. Helemaal zonder nadenken.

Plus: verlaag drempels. Hoe makkelijker je de customer journey maakt, des te minder mensen afhaken. Dat is soms effectiever dan een dure campagne! Dus we halen (on)bewuste blokkades weg, maken elke stap van de koop supermakkelijk en blijven triggeren.

Met een serie onweerstaanbare boodschappen de juiste persoon raken, op het moment dat hij/zij daarvoor openstaat. Uitgedacht in een slim responssysteem waarbij de uitingen als een glijbaar op elkaar aansluiten richting het koopmoment. Dat werkt.

Wil je meer weten? Download het e-boek of neem contact op voor een inspirerende presentatie. Stuur een mail of bel 020 894 3 498.

De laatste vijftien jaar hebben psychologen, communicatiedeskundigen, gedrags- en neurowetenschappers prachtige ontdekkingen gedaan. Over hoe mensen opletten, informatie opnemen en zich laten beïnvloeden. Bijvoorbeeld:

“Mensen hebben geen idee waarom ze de keuzes maken die ze maken. Ons bewuste denkt, wikt, weegt, analyseert… maar heel langzaam. Ons onbewuste wacht daar niet op en maakt alvast snelle scans op herkenbare patronen. En neemt onmiddellijk actie. Communicatie krijgt eigenlijk alleen op dit intuïtieve niveau aandacht.” Daniel Kahneman

“Het limbische deel van ons brein verwerkt emotie als een balans tussen plezier en pijn. Alleen communicatie die verliesvermijding of beloning belooft, heeft daardoor impact”. Paul MacLean

“Communicatie zorgt voor het veroveren en verversen van een positie in het geheugen: building memory structures. Het aantal kopers vergroten is effectiever dan stimuleren van herhalingsaankopen of loyalty. Communicatie moet daarom primair nieuwe mensen een merk/product laten overwegen.” Byron Sharp

“Verhalen, demonstraties en metaforen helpen ons om emotioneel informatie te verwerken. De feitelijke argumenten in een boodschap vergeten we snel. We onthouden alleen een gekleurde herinnering. Communicatie moet onze herinnering inkleuren.” Judie Lannon

“Als je begrijpt waar koopgedrag hapert, weet je wat voor boodschap je nodig hebt.” Stephen King

"Wij worden gedreven door hebzucht, angst en kuddegedrag. We lijken meer op kippen, ratten en apen dan we denken." Victor Lamme 

Gewerkt voor meer dan 100 grote en kleine bedrijven en instellingen.


Behaalde prijzen o.a. Effies, Cannes Leeuwen, ADCN-lampen, SAN-accenten.

Ontvang gratis het e-boek Een goede boodschap is het halve werk en leer hoe je met communicatie koopgedrag beïnvloedt.

Je gegevens zijn veilig. We zullen ze nooit aan derden verstrekken. We gaan je niet spammen.