Communicatiestrategie

Wat is dat eigenlijk? Communicatiestrategie is het fundament om koopgedrag te beïnvloeden. Het is de basis voor een effectieve campagne. 

Een strategie kijkt verder dan de kennis, de perceptie en het gevoel van de opdrachtgever. Het kerninzicht is dat je communicatieboodschap niet om argumenten moet draaien, maar om menselijke reflexen. Verleiden met oer-emoties.

Oer-emoties

Het begint met écht begrijpen van de behoeftes en motivaties van jouw doelgroep. Eerst analyseren we hoe goed jouw product en boodschap daarop aansluiten. Als buitenstaanders kunnen wij dat meestal beter omdat we niet worden gehinderd door de interne cultuur, associaties en opvattingen. 

Reflexen of oerdriften zijn de sterkste oorzaak-gevolg-koppelingen in de hersenen. Mensen denken graag dat ze rationeel handelen. In werkelijkheid wordt hun brein grotendeels bestuurd met snelle reflexen. Als mensen bewust gaan nadenken, worden ze langzaam.

 

Welk probleem lost jouw product op? 

In deze moderne tijd krijgen we veel communicatie op ons af. We zijn er goed in om het meeste ervan te negeren. Onze hersens zijn vooral gericht op vermijden van een mogelijk verlies. Niet met de kans, de oplossing of de beloning die het biedt. Daar begint het.

 

De juiste boodschap

Een subtiel en essentieel inzicht is daarnaast in hoeverre je je publiek echt weet te raken. Blijft je boodschap aan de oppervlakte of kruipt het onder de huid?

Weet je de juiste snaar te raken? 

Bijvoorbeeld, mensen drinken geen whisky omdat het mannelijk of stoer is - ze drinken het omdat ze zich mannelijk en stoer willen voelen. Dat moet je communicatie vertellen.

Mensen kiezen jouw product niet omdat het stoer, mooi of gezond is. Maar omdat ze zich stoer, mooi of gezond willen voelen.

Download mijn e-book Verleiden.
Dé formule om je doelgroep te verleiden met je website en campagne.

Net als de directeuren, marketeers en andere communicatiemakers die je voorgingen, vind jij hier nieuwe inzichten:

  • Je krijgt een beter begrip van hoe mensen tot keuzes komen
  • Hoe je die keuzes kunt beïnvloeden
  • En hoe je jouw doelgroep sneller in actie kunt krijgen.

Victor Cijs

Je e-mailadres is 100% veilig bij ons. We zullen ze nooit aan derden verstrekken. We gaan je ook niet spammen. En je zit nergens aan vast.