Boodschapstrategie

Wat is dat eigenlijk, een boodschapstrategie? Het is het fundament om koopgedrag te beïnvloeden. Het is de basis voor een goede campagne. Het is de meest effectieve communicatieaanpak om je doel te behalen. Een boodschap moet jouw klanten de energie geven om in actie te komen. Primair gericht op gedragsverandering.

Een boodschapstrategie gaat verder dan bewustwording, kennis vergroten, en het gevoel van je doelgroep beïnvloeden. Het kerninzicht is dat je communicatieboodschap niet om argumenten moet draaien, maar om menselijke reflexen. Verleiden met oer-emoties.

Verleiden met oer-emoties

Het begint met écht begrijpen van de veronderstellingen, aannames, gewoonten en motivaties van jouw doelgroep. Eerst analyseren we hoe dat bij jouw product/dienst zit. 

Reflexen of oerdriften zijn de sterkste oorzaak-gevolg-koppelingen in de hersenen. Mensen denken graag dat ze rationeel handelen. In werkelijkheid wordt hun brein grotendeels bestuurd met snelle reflexen. Mensen kunnen verstandig nadenken maar als ze dat doen, worden ze langzaam. Ondertussen maakt het brein al allerlei keuzes - op basis van snelle onbewuste scans op herkenbare patronen. Waarmee je shortcuts activeert.

 

Welk probleem lost jouw product op? 

In deze moderne tijd krijgen we veel communicatie op ons af. We zijn er goed in om het meeste ervan te negeren of aandachtloos te verwerken. Onze hersens zijn vooral gericht op vermijden van een mogelijk verlies. Niet met de kans, de oplossing of de beloning die het biedt.

 

Een goede boodschap is het halve werk

Een essentieel inzicht is in hoeverre je je publiek echt weet te raken. Blijft je boodschap aan de oppervlakte of kruipt het onder de huid?

Weet je de juiste snaar te raken? 

Bijvoorbeeld, mensen drinken geen whisky omdat het mannelijk of stoer is - ze drinken het omdat ze zich mannelijk en stoer willen voelen. Dat moet je communicatie vertellen.

Download mijn e-book Verleiden.
Dé formule om je doelgroep te verleiden met je website en campagne.

Net als de directeuren, marketeers en andere communicatiemakers die je voorgingen, vind jij hier nieuwe inzichten:

  • Je krijgt een beter begrip van hoe mensen tot keuzes komen
  • Hoe je die keuzes kunt beïnvloeden
  • En hoe je jouw doelgroep sneller in actie kunt krijgen.

Victor Cijs

Je e-mailadres is 100% veilig bij ons. We zullen ze nooit aan derden verstrekken. We gaan je ook niet spammen. En je zit nergens aan vast.