Creatieve ideeën

Wil je koopgedrag beïnvloeden, dan moet je meer doen dan creatief opvallen. Je campagne moet triggeren, motiveren én koopdrempels verlagen. Dat is new school.

De meeste old school-creatieven, strategen en creatieve bureaus nemen echter slechts hun eigen gevoel, eigen techniek en eigen kennis als uitgangspunt. Dat is zonde want zo wordt je resultaat nooit maximaal. Als je de bewezen effectieve inzichten van gedragspsychologen en neurowetenschappers gebruikt, behaal je flink betere resultaten.

Hoe werkt dat? 

1. Triggeren

Je krijgt pas aandacht als je nieuwsgierig maakt, aanspreekt, raakt, in vuur en vlam zet, een reactie ontlokt. Zorg dus dat er iets gebeurt.

Hoe je dat doet? Spiegel de wensen, woorden en de worstelingen van je doelgroep. Zowel inhoudelijk, de beelden en de teksten. Als je die niet kent, ben je niet goed bezig. Dan wordt succes een toevalstreffer. 

Want hun letterlijke termen zijn ook hun zoekwoorden. Je krijgt alleen relevante reacties als je jouw product koppelt aan behoeften van je doelgroep. Bovendien beschrijven hun woorden, wensen en worstelingen hun bubble.

Niet zo Maar zo

 

2. Motiveren 

Motivatie kun je zien als de energie om in actie te komen. Een motiverende boodschap zet je publiek dus aan tot een actie. Namelijk de volgende stap in hun keuze- en koopproces. Wees daarom duidelijk in wat ze moeten doen.

Reflexen of oerdriften zijn de sterkste oorzaak-gevolg-koppelingen in de hersenen. Mensen willen denken dat ze rationeel in het leven staan. Maar in werkelijkheid wordt hun brein steeds gekaapt door reflexen. 

Door de hoge reactiesnelheid hebben reflexen de grootste invloed op gedrag. Emoties en associaties hobbelen daar achteraan. En voor alles waar mensen bewust over nadenken, is nog meer tijd nodig. Kortom, hoe meer geautomatiseerd de reactie, hoe directer de impact.


De zes belangrijkste reflexen

 

3. Drempels verlagen

Wachten tot je kopers in actie komen, is niet meer van deze tijd. Je moet het proces van doenmakkelijker maken dan het proces van denken. Maak van het pad naar de kassa (de ‘customer journey’) een glijbaan.

Onderschat het niet. De koopstappen vergemakkelijken, van de oriëntatie tot de betaling, is vaak effectiever dan triggeren en motiveren.


Verlaagt je boodschap koopdrempels?

 

Er zijn zes drempels die je kunt verlagen

  • Tijd: hoelang een handeling duurt
  • Geld: hoeveel het kost om een bepaalde actie te ondernemen
  • Fysieke inspanning: de lichamelijke moeite die voor de actie nodig is
  • Mentale inspanning: de benodigde (tegen)natuurlijke, emotionele en verstandelijke actie
  • Afwijking van de sociale norm: in welke mate de actie geaccepteerd wordt door anderen
  • Routine: in welke mate de actie past bij gewoontes, of die juist ontwricht

Download mijn e-book Verleiden.
Dé formule om je doelgroep te verleiden met je website en campagne.

Net als de directeuren, marketeers en andere communicatiemakers die je voorgingen, vind jij hier nieuwe inzichten:

  • Je krijgt een beter begrip van hoe mensen tot keuzes komen
  • Hoe je die keuzes kunt beïnvloeden
  • En hoe je jouw doelgroep sneller in actie kunt krijgen.

Victor Cijs

Je e-mailadres is 100% veilig bij ons. We zullen ze nooit aan derden verstrekken. We gaan je ook niet spammen. En je zit nergens aan vast.